Początek: Vespa - ponadczasowy projekt pochodzący z tak samo ponadczasowego przedsiębiorstwa - Piaggio było rozpoznanym innowatorem w dziedzinie transportu przez niemal 120 lat. Piaggio&C zostało założone w Genui, Włochy w 1884 przez dwudziestolatka Rinaldo Piaggio. Biznes Rinaldo zaczął od produkcji wyposażenia luksusowych łodzi. Ale do końca XIX wieku, Piaggio również produkowało wagony kolejowe kolejowe, luksusowe autokary, infrastrukturę kolejową, lokomotywy i pociągi. 
Z początkiem pierwsza wojny światowej, przedsiębiorstwo uruchomiło nową fabrykę, w której rozpoczęto produkcje samolotów oraz wodnosamolotów. 
W 1917 Piaggio&Co przeniesiono do Pisy i po czterech latach w Pontedera w Toskanii powstało nowa fabryka, w której rozpoczęto produkcje sprzętu lotniczego (śmigła, silniki i kompletne samoloty). 
Podczas II wojny światowej, w fabryce zbudowano najnowocześniejszy P 108 czterosilnikowy samolot. Produkowany był zarówno jako pasażerski jak i bombowiec. Niestety w związku faktem wykorzystania fabryki do celów militarnych, została całkowicie zniszczona przez wojska alianckie 

Odrodzenie: Po II wojnie światowej fabryka w Pontedera była całkowicie zburzona. Młody Enrico Piaggio, przejąwszy obowiązki po jego ojcu Rinaldo, zaproponował zatrudnienie tysięcy robotników do produkcji "szybkiego i łatwego środka transportu". Enrico postanowił zaprojektować lekki pojazd gdy pokazał projekt swojemu przyjacielowi D'Ascanio, ten wysłał go i stwierdził mówiąc "Nikt tego nie kupi".
Corradino D'Ascanio pomysłowy inżynier lotnictwa Piaggio, który zaprojektował, skonstruowany i pilotowany pierwszy współczesny helikopter. D'Ascanio postanowić pomóc Enrico i zaprojektował prosty, mocnej budowy i ekonomiczny pojazd, który był również wygodny i elegancki. D'Ascanio, człowiek który nie lubił motocykli, zaprojektował rewolucyjny nowy pojazd. Wykorzystując z najnowszej techniki lotniczej, niektóre nowinki techniczne, wyobraził sobie, "pojazd o konstrukcji kadłubowej".Konstrukcja stalowa, widelec jak podwozie samolotu, umożliwiający łatwą zmiany koła. Podczas przedstawienia projektu pojazdu, Enrico Piaggio stwierdził "Sembra una Vespa!" ("To wygląda jak osa!").
To była prawdziwa dwukołowa taksówka bagażowa, ale nie przypominała niewygodnego i hałaśliwego motocykla. Kształt ramy stalowej chronił kierowce przed brudem drogowym oraz pojazd emanował klasą i elegancją. Enrico odpowiedział: "Wyprodukujemy 10.000 sztuk, ponieważ wygląda jak osa (po ang. wasp), nazwiemy go VESPA". Okazało się to najtrafniejszą nazwą dla szybkiego, zwinnego, małego pojazdu. Mały, ekonomiczny silnik cztero- lub pięciokonny był najwłaściwszym wyborem. Nikt nie lubi siedzieć na gorącym, brudnym silniku, więc dlaczego by nie umieścić silnika na tylnym kole dla zwiększenia komfortu jady. Malutki jednocylindrowy silniczek zaprojektowany przez inżyniera d'Ascanio był rewelacyjny. Zasilany olejowo-benzynową mieszanką, nie wymagał złożonego systemu smarowania. Zrobiony w większości z aluminium ważył około 45 funtów. Kiedy jego myśli i idee zaczęły się krystalizować, d'Ascanio zaczął przeszukiwać sterty odpadów. Znalazł taczkę opon, starą kierownicę od motocykla i złom. Sześć tygodni później złożył pierwszą Vespę.

 

Przed końcem 1949, wyprodukowano 35000 egzemplarzy pojazdu. Kluby skuterów organizowane wokół stylowej Vespy rosły jak grzyby po deszczu w całej Europie. Ludzie w każdym wieku byli urzeczeni praktycznością i wymyślnością nowego środka transportu. W powojennej Europie wszyscy uwielbiali jazdę skuterem,.... nawet w Ameryce młodsze pokolenie odkryło wspaniały, europejski skuter. Sukces był tak ogromny, że w roku 1956 z linii produkcyjnej Piaggio, zjechała milionowa Vespa. 
Moda na Vespe była nieprzewidywalna, przytłaczająca i niekontrolowana. Vespa zaczęła pojawiała się na ekranach kin oraz na bilbordach ("Vacanze Romane" - Gregory Pecka i Andrey Hepburn, „Quadrophenia” - Sting, „Absolute Beginners” - David Bowie). Żaden młody mężczyzna z wyższych sfer nie mógł się czuć dobrze bez Vespy.

 

Ten kult Vespy trwa do dziś, nowa generacja Piaggio Vespa, obejmuje model PX z ręczną dźwignią zmiany biegów oraz nowsze modele spełniające najbardziej rygorystyczne normy czystości spalin "Euro 3" Vespa Granturismo, Granturismo GTS, LX oraz najnowsza koncepcja nawiązujące do historii: limitowana wer. GT60 oraz GTV i LXV. 
Najmłodszy projekt Piaggio to Vespa "S" nawiązująca lampą do pierwszych modeli linii SmallFrame z 1963r. 
W 1988 sprzedano ok 10 milionów sztuk, niestety po 20 latach zaprzestano produkcji najbardziej rozpoznawalnej, kultowej Vespy PX. Był to ostatni skuter Piaggio posiadający manualną skrzynie biegów i charakterystyczny dźwięk silnika. Licencja PXa została sprzedana do India Motros i aktualnie PX dostępny jest pod nową nazwą LML.

 

Vespa nie jest tylko skuterem. To jest jedna ze świetnych ikon włoskiego stylu i elegancji. 
Wg informacji Piaggio Co&Spa wyprodukowano więcej niż 16 milionów szt, do tej pory bramy fabryk z pod znaku Piaggio opuściło sto trzydzieści dziewięć modeli Vespy, znak Vespa rozpoznawany jest na całym świecie.

 

Poniżej opis modeli produkowanych na przestrzeni lat.

 

 

2012 © mixed by sid for all vespas freaks
"; } ?>