Większa część z nas okres zimowy przeznacza na remonty i przygotowanie maszyn do sezonu wiosennego. Podczas jakichkolwiek napraw należy pamiętać, aby wszystkie połączenia śrubowe przykręcać z odpowiednią siłą. Jeżeli użyjemy zbyt dużej siły możemy uszkodzić śrubę lub zerwać gwint, przy zbyt małej sile śruba może się odkręcić, co w przypadku np. osi koła może się zakończyć dla nas tragicznie.

"Siła" z jaką dokręcamy śruby nazywa się poprawnie momentem i wyrażamy ją w niutonometrach [Nm]. Jak określić czy moment z jakim dokręciliśmy połączenie jest odpowiedni? - Przy użyciu klucza dynamometrycznego!

Klucz dynamometryczny to zazwyczaj nasadowa grzechotka z mechanizmem sprężynowym i skalą. Kręcąc uchwytem grzechotki ustawiamy na skali wymagany moment, następnie przy dociąganiu śruby usłyszymy charakterystyczny dźwięk kliknięcia. Oznacza to, że pożądany moment został osiągnięty i należy przerwać dokręcanie. Klucze dynamometryczne nie są narzędziami tanimi, jednak wydając na niego 150-300zł inwestujemy we własne bezpieczeństwo oraz przedłużamy żywotność naszych maszyn. Dobrej jakości klucz ze świadectwem kalibracji może służyć w naszych domowych warsztatach przez całe nasze życie. Należy tylko pamiętać o kilku prostych zasadach:

-NIGDY nie używamy klucza dynamometrycznego do odkręcania śrub.

-ZAWSZE zerujemy skalę klucza po użyciu i NIGDY nie przechowujemy klucza z naciągniętą sprężyną.

-Klucza używamy tylko do DOCIĄGANIA połączeń, nie do ich przykręcania.

-NIGDY nie przeciągamy klucza po usłyszeniu kliknięcia.

-NIGDY nie dokręcamy śrub z momentem większym niż skala klucza.

Jako że nie ma jednego, uniwersalnego klucza nadającego się do wszystkich śrub należy się wyposażyć w kilka kluczy o nakładających się skalach. Dla nas, Vespowych mechaników, wystarczające powinny być dwa klucze. Mniejszy o skali ok. 5-30 Nm i większy ok. 10-110Nm. Poniżej tabela z momentami dokręcania większości połączeń śrubowych w najpopularniejszych modelach Vespy.

 

PK

PX, T5

Nakrętka sprzęgła

45 Nm

45 Nm

Nakrętka koła magnetycznego

50 Nm

65 Nm

Nakrętki głowicy standardowej

18 Nm

18 Nm

Nakrętki głowicy tuningowej

22 Nm

22 Nm

Świeca zapłonowa

24 Nm

24 Nm

Amortyzator przedni

27 Nm

27 Nm

Amortyzator tylni

27 Nm

27 Nm

Zawieszenie silnika

52 Nm

75 Nm

Nakrętka-bieżnia łożyska główki

60 Nm

70 Nm

Nakrętka-pierścień widelca

40 Nm

60 Nm

Kierownica

44 Nm

44 Nm

Felgi i mocowanie kół do bębna

27 Nm

27 Nm

Nakrętka osi przedniej

90 Nm

90 Nm

Nakrętka osi tylnej

110 Nm

110 Nm

Pokrywa sprzęgła

17 Nm

17 Nm

Śruby karterów silnika

14 Nm

14 Nm


 

Momenty dokręcania na podstawie informacji z katalogów Scooter-Center 2008 i SIP 2012.

2012 © mixed by sid for all vespas freaks
"; } ?>