OD MOTOCYKLI RÓŻNIĄ SIĘ TYM, ŻE JEŹDZI SIĘ NA NICH BEZ OBEJMOWANIA ICH NOGAMI. MAJA OBNIŻONA RAMĘ ORAZ PODESTY, KTÓRE DAJĄ NOGOM OPARCIE. STWORZONE ZOSTAŁY NIE DLA OSIĄGÓW, A PO TO, BY SPRAWNIE I WYGODNIE PORUSZAĆ SIĘ W GĄSZCZU MIEJSKICH ULIC. NAPOLSKICH ULICACH JEST ICH CORAZ WIĘCEJ. MODA NA SKUTERY NIE PRZEMIJA

CHOĆ PIERWSZE SKUTERY PRODUKOWANO W LATACH 20. ubiegłego wieku, popularność na świecie zdobyły po II wojnie światowej. A to głównie dzięki Vespie - marce należącej do włoskiego koncernu Piaggio, dziś noszącej miano kultowej.

GENERALSKIE POCZĄTKI
Ojcem sukcesu Vespy był Corradino D'Ascanio, twórca m.in. projektu pierwszego współczesnego helikoptera. Inżynier lotnictwa, urodzony na początku 1891 r. w Popoli, przez lata pracował dla Piaggio Aero, a za swoją pracę podczas wojny został awansowany do rangi generała Włoskich Sił Powietrznych. Fabryka Piaggio została jednak zniszczona podczas bombardowania przez siły alianckie, a wskutek porozumień powojennych, w myśl których Włosi nie mogli prowadzić żadnych badań ani produkcji wojskowej i lotniczej, D'Ascanio, podobnie jak wielu jego rodaków, został bez pracy.

NIEPOROZUMIENIE DROGĄ DO SUKCESU
Kto wie, pewnie gdyby nie bezrobocie włoskiego generała, dziś nie moglibyśmy mówić o ponad 16 min sprzedanych skuterów Vespa. Niewiele brakowało, a realizacją projektu D'Ascania zająłby się kto inny. Wszak to Fernando Innocenti tuż po wojnie zlecił generałowi opracowanie prostego, solidnego i niedrogiego pojazdu. Miał on z założenia być łatwy w prowadzeniu zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn, oferować możliwość przewiezienia pasażera oraz w miarę możliwości nie zabrudzić ubrania kierującego. Co ciekawe, Corradino nie miał doświadczenia w konstruowaniu jednośladów, do których ponadto nie żywił sympatii, mimo to stworzył pojazd rewolucyjny, doskonale spełniający postawione mu wymagania. Wskutek nieporozumienia dotyczącego technologii wykonania ramy skutera drogi D'Ascania i lnnocentiego się rozeszły. Pierwszy z nich z gotowym projektem trafił do Piaggio, gdzie w 1946 r. w odbudowanej fabryce ruszyła produkcja Vespy. Drugi rok później wprowadził na rynek konkurencyjną Lambrettę.

SKUTER SPEŁNIENIEM POTRZEB
Skutery doskonale wpisały się w obraz ówczesnych Włoch. Po II wojnie światowej tani środek transportu byl tam szczególnie pożądany. Popyt rósł, Vespy zaczęto produkować w innych krajach, w tym poza Europą. Dzięki przystępnej cenie i łatwości prowadzenia skuter był świetnym rozwiązaniem dla każdego. Także dla księżniczki, czego potwierdzeniem jest film „Rzymskie wakacje", który znaczącc przyczynił się do spopularyzowania Vespy i skuterów na całym świecie. Grana przez Audrey Hepburn księżniczka Ann; zwiedziła Wieczne Miasto, jeżdżąc Vespą125.

FILMOWE I MUZYCZNE INSPIRACJE
Włoskie skutery do dziś występują w filmach - można je było zobaczyć w takich obrazach, jak: „Utalentowany pan Ripley", „102 dalmatyńczyki", „Ja, szpieg" czy „Zemsta Różowej Pantery" (tu w roli wpadającego do wody punktu sprzedaży lodów). Vespa inspiruje nie tylko filmowców, ale i muzyków. Ma na swoim koncie role w teledyskach nakręconych m.in. dla Depeche Mode czy Gwen Stefani. Od słynnego włoskiego skutera pochodzi nazwa polskiego zespołu muzycznego, który w piosence „Skutermania" śpiewa: „Bo nie ma to jak skuuuuuter, na dwóch kółkach czad!". Te słowa są coraz bliższe Polakom, którzy chętnie, szczególnie w dużych, zatłoczonych miastach, wybierają skuter jako środek codziennego transportu.

KSIĘŻNICZCE NIE WYPADA?
Nic bardziej mylnego, skuter to pojazd dla wszystkich i stylowo prezentują się na nim równieź przedstawicielki wyższych sfer, jak księżniczka Anna z "Rzymskich Wakacji".

 

 

POLSKA VESPA CZYLI OSA
Na przełomie lat 50. i 60. XX w., o czym niewielu dziś pamięta, także nad Wisłą produkowano skuter, który cieszył się niemałą popularnością. Z hal Warszawskiej Fabryki Motocykli w latach 1959-1965 wyjechało około 25 tys. Os. Nie bez powodu nazywane były polskimi Vespami - włoskie słowo „vespa" oznacza osę.

 

NIEZALEŻNIE OD ZMIENIAJĄCYCH SIĘ trendów w designie skuterymarki Vespa są wciąż najpopularniejsze

 

 

 

KOSZTUJE MNIEJ NIŻ SAMOCHÓD, a do tego łatwo się prowadzi. Producenci skuterów wiedzą, czym zdobyć fanów

TEKST: BARTŁOMIEJ PIECHOCKI / NOVIMEDIA
(txt pochodzi z gazety Classic&Card Raiffeisen Bank)

2012 © mixed by sid for all vespas freaks
"; } ?>