Przesiadamy się z aut na skutery i motocykle. Rok temu sprzedano prawie 100 tys. jednośladów, o 30 proc. więcej niż w 2006 r. Tylko w styczniu i w lutym tego roku zanotowano 50-procentowy wzrost sprzedaży skuterów i motocykli w stosunku do tego samego okresu 2007 r. W sumie nabywców znalazło 11 tys. jednośladów.
Popyt na jednoślady zauważyły firmy ubezpieczeniowe. Kolejne towarzystwa wprowadzają ofertę OC i AC przede wszystkim dla motorów. Jednak nie ukrywajmy, nie jest ona atrakcyjna cenowo. TU tłumaczą, że wynika to z wysokiego ryzyka.
Katarzyna Lewandowska, dyrektor ds. ubezpieczeń w PZU, uważa, że rynek ubezpieczeń komunikacyjnych dla motocykli ma dużą przyszłość. Polacy zarabiają coraz więcej i chętnie kupują jednoślady dla przyjemności. Korzystając z nich, chcą być objęci ochroną. Na razie najbardziej korzysta na tym PZU. Jak wynika z szacunków, ubezpiecza aż 70 proc. wszystkich motocykli i skuterów.
Firma na razie nie ma zamiaru uatrakcyjniać oferty. Konkurencja, która chce jej odebrać kawałek tortu, przeciwnie. Generali i Link4 kuszą motocyklistów nowymi ofertami i promocyjnymi stawkami.
Najnowszą ofertę OC dla wielbicieli dwóch kółek wprowadził Link4. Jako pierwszy ubezpieczyciel zaoferował rozszerzone ubezpieczenie OC dla motocykli, które można zamawiać telefonicznie lub przez internet. W ofercie znajduje się m.in. opcja Program Pomocy 24. W jej ramach Link4 proponuje wszystkim poszkodowanym pomoc swojego przedstawiciela na miejscu wypadku. Natomiast w ramach Informacji Prawnej 24 Link4 udziela klientom porad, jak należy postępować i jakie dokumenty należy dostarczyć w przypadku kolizji.
Niestety wybór polisy AC dla właścicieli jednośladów jest ograniczony, a firmy ubezpieczeniowe podchodzą do niej z rezerwą. Tłumaczą, że motocykl w czasie wypadku zazwyczaj ulega całkowitej kasacji, co niesie za sobą wysokie koszty dla firmy ubezpieczeniowej.
Do tej pory AC było w ofercie Warty i PZU. Teraz dla motorów wprowadził je również Generali. Jest konkurencyjne wobec oferty PZU. Ubezpieczając nowy motocykl Suzuki GSX 650 o wartości ponad 26 tys. zł, doświadczony kierowca zapłaci w Generali 1,4 tys. zł rocznie, w PZU o 400 zł więcej. Jednak za tej wysokości stawki można wykupić AC dla samochodu o wartości dwa razy wyższej.
Właściciele skuterów, którzy chcąwykupić AC, mogą zwrócić się tylko do Warty lub PZU. Mniejsze firmyubezpieczeniowe nie mają dla nich oferty i na razie nie planują jejwprowadzać. – Takimi pojazdami mogą poruszać się dość młodzi kierowcy,z relatywnie niewielkim doświadczeniem. Nie chcemy, aby tego typuryzyko odbijało się na wysokiej cenie składki i na razie podjęliśmydecyzję o nieangażowaniu się w ten segment rynku – mówi Paweł Wróbel,rzecznik Generali.
Tomasz Jurczak