Mimo że punkt styku bieżnika z nawierzchnią przy dziesięcio - calowym kole jest niewielki, to dobra opona w połaczeniu z rozsądkiem i techniką jazdy może nas uchronić od przykrej przygody. Najpopularniejszym rodzajem bieżnika dla opon stosowanych w Vespach jest bieżnik klasyczny czyli kostka. W latach sześdziesiątych opony z tym bieżnikiem były promowane w prasie, m.in. przez Colina Kaya, wybitnego przedstawiciela sportów motorowych w Wielkiej Brytanii w owym czasie. Po latach Kay został politykiem, a technika poszła na przód.

Przed wyborem opony do swojego pojazdu warto zwrócić uwagę na jej parametry. 
Producenci oprócz rozmiaru (3.00-10 smallframe, 3.50-10 largeframe) podają indeks nośności i indeks prędkości.
Indeks nośności określa jakie jest dopuszczalne obciążenie jednej opony w pojeździe, brane są pod uwagę wartości sił dynamicznych a nie statycznych - podczas hamowania obciążenie będzie o wiele większe niż na postoju i nie da się indeksu nośności obliczyć za pomocą zwykłego dodawania i dzielenia.
Drugi parametr - indeks prędkości określa jaką maksymalnie prędkość można rozwijać na danych oponach.

Dla opony klasycznej marki Michelin model S83 3.50x10 (dostępna w handlu od lat sześćdziesiątych) indeks nośności wynosi 51, indeks prędkości J i nowa opona raczej nie powinna mieć tych parametrów niższych niż stosowany od dawna standard.

Dodatkowe oznaczenie TT/TL określa, czy opona jest dętkowa czy bezdętkowa. Do obręczy można spojnie założyć oponę bezdętkową i dętkę, w drugą stronę się nie da - nie można założyć opony dętkowej do felgi bezdętkowej.

 

 

 

 

Tabela 1. Zestawienie indeksów nośności i prędkości.

Indeks prędkości Indeks nośności
B - do 50 km/h 50 - 190 kg / na oponę
C - do 60 km/h 51 – 195 kg / na oponę
D - do 65 km/h 52 – 200 kg / na oponę
E - do 70 km/h 53 – 206 kg / na oponę
F - do 80 km/h 54 – 212 kg / na oponę
G - do 90 km/h 55 – 218 kg / na oponę
J - do 100 km/h 56 – 224 kg / na oponę
K - do 110 km/h 57 – 230 kg / na oponę
L - do 120 km/h 58 – 236 kg / na oponę
M - do 130 km/h 59 – 243 kg / na oponę
N - do 140 km/h 60 – 250 kg / na oponę
P - do 150 km/h 61 – 257 kg / na oponę
Q - do 160 km/h 62 - 265 kg / na oponę
R - do 170 km/h 63 - 272 kg / na oponę
S - do 180 km/h 64 - 280 kg / na oponę
T - do 190 km/h 65 - 290 kg / na oponę
H - do 210 km/h 66 - 300 kg / na oponę
V - do 240 km/h 67 - 307 kg / na oponę
W - do 270 km/h 68 - 315 kg / na oponę
Y - do 300 km/h 69 - 325 kg / na oponę

 

Przegląd opon.

Artykuł nie jest sponsorowany, poniższa lista powstała na podstawie opinii ludzi na forum VCP.

 

Opony New wave.

 

Schwalbe Weatherman [59 L] -  opona dla bardziej wymagających. Jest przeznaczona do jazdy na codzień, opona typu all-weather. Wg. producenta świetnie spisuje się na mokrej nawierzchni. Nie będą zawiedzeni równiez wszycy wielbiciele białych rantów, opona jest dostępna także w opcji z białym paskiem.

 

 

 

 

 

Heidenau K58 [59 J ] - również niemiecka, dobra cena. "Heidenau K58 to letnia opona przeznaczona do małych motocykli oraz skuterów. Należy do grona modeli typu all-weather. Gwarantuje wyjątkowe parametry trakcyjne w każdych warunkach pogodowych, zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Otwarta konstrukcja barków, wysoki profil oraz liczne kanały zapewniają efektywny drenaż wodny. Krawędzie bieżnika oraz duża powierzchnia kontaktu z podłożem umożliwiają dokładne sterowanie oraz dobrą przyczepność."

 

 

 

 

 

DUNLOP TT72 GP - górna płóka. "Specjalna mieszanka gumy zapewnia przyczepność na mokrych nawierzchniach, przy dość wysokiej ścieralności, opony zapewniają wyśmenita stabilność w zakrętach. Rzeźba bieżnika umożliwia skuteczne usuwanie wody spod kół."

 

 

 

 

 

Klasyki.

 

Michelin S83 [ 51 J ] Jak pisze producent, "wyróżnia je klasyczne wzornictwo, doskonała przyczepność na mokrej nawierzchni, opona o dobrej reputacji ze względu na trwałość." Odnośnie przyczepności na mokrej nawierzchni zdania różnią się od opinii producenta.

 

 

 

 

 

Pirelli SC30 [ 51 J ] - podobny do S83 bieżnik i cena. "Kanał odprowadzający wodę w centralnej partii opony gwarantuje najwyższe osiągi, w trudnych warunkach drogowych. Klasyczny wzór profilu i usztywniona budowa karkasu oferują najwyższą przyczepność w skręcie, bez uślizgów, również przy pełnym załadowaniu" Prawdopodobnie opona jest montowana standardowo w nowych LXach.

 

 

 

 

 

Sava B14 [ 51 J ] "Opona z białym paskiem dla fanów motocykli zabytkowych, jak i nowych skuterów w stylu retro. Świetne opony, super wygląd oraz właściwości jezdne." Sava nie ma dobrej opinii wśród użytkowników vesp, jej głównym atutem jest wygląd.

 

 

 

2012 © mixed by sid for all vespas freaks
"; } ?>